PKP Intercity zapowiada, że 14 odstawionych wagonów z serii ALux - zarówno klasy pierwszej jak i drugiej, wróci do służby dzięki modernizacji przez PKP Intercity Remtrak. Prace przewidziano na 2027 rok.
PKP Intercity od wielu lat próbuje zmodernizować i przywrócić do służby łącznie 14 wagonów A Lux - zarówno pierwszej jak i drugiej klasy. Spółka ogłosiła
przetarg na to zadanie w 2020 roku, natomiast umowę zawarto we wrześniu 2021 roku. Wykonawcą zostało konsorcjum Comprerum i Mag-Train,
które pokonało w przetargu Pesę Mińsk Mazowiecki.Od samego początku kontrakt natrafiał na rafy - blisko
rok trwało uzgadnianie dokładnych warunków modernizacji wagonów (realizacja całego kontraktu miała potrwać… 18 miesięcy),
a ostatecznie PKP Intercity zerwało umowę latem 2023 roku z powodu winy wykonawcy - przede wszystkim znacznego wydłużenia okresu realizacji zamówienia. Od tego momentu nie wracaliśmy do sprawy, natomiast jak informuje nas teraz Biuro Prasowe PKP Intercity, sprawa wciąż nie znalazła swojego finału, bowiem “postępowanie sądowe jest w toku”.
Nie oznacza to jednak, że wagony nie wrócą do służby z pasażerami – Planujemy modernizację tych wagonów w 2027 roku. Naprawa zostanie wykonana przez PKP Intercity Remtrak – informuje nas Biuro Prasowe przewoźnika,
Intercity dodało też, jaki zakres będzie miała modernizacja oraz naprawa wagonów.
– Chcemy wykonać naprawy na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądem na 3-cim poziomie utrzymania dla 5-ciu wagonów osobowych drugiej klasy typu 111A-Lux oraz 9-ciu wagonów osobowych pierwszej klasy typu 112A-Lux. Po modernizacji wagony będą wagonami przedziałowymi pierwszej i drugiej klasy – informuje Biuro Prasowe.
Oznacza to, że zakres prac będzie identyczny do tego, jaki Intercity zleciło w ramach przetargu sprzed pięciu lat.
Czym charakteryzują się wagony z serii A-Lux?
Jak pisaliśmy w 2020 roku, różnią się one znacznie od swoich poprzedników - 111A. Pojazdy te posiadają ciche wózki z hamulcami tarczowymi, nawiewny system ogrzewania i wentylacji, zamknięty układ toalet i wygodniejsze, sześciomiejscowe przedziały także w klasie 2.